Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Chełm

ul. Gminna 18, 22-100 Pokrówka

 

Deklaracja dostępności

1. Wstęp do deklaracji dostępności

Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Chełm zobowiązuje się zapewnić dostępność swoich stron internetowych zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Dane adresowe:

Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Chełm ul. Gminna 18, 22-100 Pokrówka, telefon:

82/563-70-84,  698 158 929,

82-575-02-51 – referat pomocy społecznej

82-575-02-55, 82-575-02-59 – referat świadczeń dla rodziny

82-575-02-56 – referat księgowości

fax: 82/563-37-084, email: ops@gminachelm.pl ,

Ośrodek dąży do zapewnienia dostępności swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności zastało opublikowane na stronie internetowej   chelm.naszops.pl - Biuletyn Informacji Publicznej

2. Data publikacji i aktualizacji

Data publikacji strony internetowej: 10.11.2020r.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 01.03.2021r.

3. Dane kontaktowe

W przypadku utrudnień w dostępności strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą do kontaktu jest koordynator ds. dostępności pan Jacek Wołoszczuk, e-mail: jwoloszczuk@gminachelm.pl. Można także zadzwonić na numery telefonów 695 74 44 42 lub bezpośrednio do ośrodka pod numer 82-563-70-84 . Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności architektonicznej.

4. Status pod względem zgodności z ustawą

Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:

  • podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
  • możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
  • uporządkowana przejrzysta mapa strony,
  • artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
  • treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
  • strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.

Dokumenty

Na stronach Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Chełm znajduje się wiele plików do pobrania. Większość z nich pochodzi z instytucji zewnętrznych np. ministerstw, urzędu marszałkowskiego. Może się zdarzyć, że nie wszystkie pliki będą w pełni dostępne, np. może w nich brakować nagłówków lub opisów alternatywnych do tabel i grafik.

Opisy alternatywne grafik i zdjęć

Na stronie pamiętamy, aby do grafik i zdjęć, prezentujących istotne informacje, dodać opisy alternatywne. Ponadto przyciski i pola formularzy są właściwie opisane.

Zrozumiałość i czytelność treści

Staramy się, aby nasze treści były zrozumiałe, a sposób ich prezentowania wpływał na lepszą czytelność materiałów i pomagał w odbiorze informacji. Długie teksty dzielimy na akapity, stosujemy wyróżnienia. Cytaty i ważne informacje są odpowiednio wyróżnione.

Kontrast

Kontrast kolorystyczny elementów przekazujących treści ma stosunek jasności tekstu do tła co najmniej 4,5 do 1.

5. Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda przygotowania

Oświadczenie sporządzono dnia 1 marca 2021r. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

6. Informacje na temat procedur

I.Dostępność cyfrowa stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanejstrony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, w tym elementów,o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz elementów niedostępnych cyfrowo na podstawie art. 8 ust. 1, albo o jego udostępnienieza pomocą alternatywnego sposobu dostępu, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 848).

Żądanie powinno zawierać:

1) dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;

2) wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotupublicznego, które mają być dostępne cyfrowo;

3) wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;

4) wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.

Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, lub elementu strony internetowej, podmiotu publicznego następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dniawystąpienia z żądaniem.

Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej,lub elementu strony internetowejlub podmiotu publicznego nie może nastąpić w tym terminie, podmiot publicznyniezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępnośćcyfrową wskazanej strony internetowej, lub elementu strony internetowej, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.

Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej,jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.W przypadku, gdy podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu wskazanego w żądaniu, niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynachbraku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje alternatywny sposób dostępu do niego.W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej elementów wskazanych w żądaniu albo w przypadkuodmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, osoba tama prawo do złożenia do podmiotu publicznego skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej.

Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, lub elementu strony internetowej,  stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60 i 730).

II.Dostępności osób ze szczególnymi potrzebami.

Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt. 1 lub 3 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r., poz. 1696).

Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym „wnioskiem o zapewnienie dostępności”. Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.

Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:

  1. dane kontaktowe wnioskodawcy;
  2. wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
  3. wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
  4. wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności.

Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności. Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie, o którym mowa powyżej, podmiot niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.

W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, co nie zwalnia podmiotu publicznego z obowiązku zapewnienia dostępu alternatywnego, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W zawiadomieniu podmiot publiczny uzasadnia swoje stanowisko, w szczególności wskazuje okoliczności uniemożliwiające zapewnienie dostępności. W postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych i przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.

W przypadku, gdy podmiot nie zapewnił wnioskodawcy dostępności w określony sposób i w terminie, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni od dnia w którym upłynął termin wskazany w powiadomieniu.

7. Skróty klawiaturowe

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.Główne skróty klawiaturowe dotyczące poruszania się po stronie internetowej:

  • Tab - przeniesienie do kolejnego elementu na stronie
  • Shift + Tab - przeniesienie do poprzedniego elementu na stronie
  • PgUp przewinięcie strony w górę
  • PgDn - przewinięcie strony w dół
  • Ctrl + "+" - powiększenie całej zawartości strony
  • Ctrl + "-" - pomniejszenie całej zawartości strony
  • Ctrl + "0" - przywrócenie normalnego rozmiaru całej zawartości strony
  • Home - przejście na górę strony
  • End - przejście na dół strony

8. Dostępność architektoniczna

Budynek Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy w Chełm znajduje się w Pokrówce przy ul. Gminnej 18, został przystosowany do użytkowania przez osoby z niepełnosprawnościami poprzez:

  • stosowne oznakowanie,
  • likwidację barier architektonicznych,
  • likwidację barier komunikacyjnych,
  • umożliwienie dostępu do pomieszczeń  dla osób z niepełnosprawnością,
  • zastosowanie ergonomicznych rozwiązań.

 W szczególności zrealizowano następujące działania:

  1. Przed budynkiem głównym Gminy Chełm w bezpośrednim sąsiedztwie Ośrodka Pomocy Społecznej oznakowano kolorem niebieskim 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością.
  2. Wykonano podjazd w celu umożliwienia dostępu do budynku Ośrodka Pomocy Społecznej osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach inwalidzkich.
  3. W ramach modernizacji budynku Ośrodka Pomocy Społecznej dostosowano łazienkę  do potrzeb osób z niepełnosprawnością.
  4. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ale są oznaczenia kontrastowe lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących, istnieje możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego.
  5. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
  6. Szerokość drzwi i korytarzy umożliwia dostęp osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim.
  7. Kolorystyka ścian i podłóg kontrastuje ze sobą, co ułatwia poruszanie się osobom słabo widzącym.
  8. Istnieje czytelna tablica informacyjna ułatwiająca nawigację po budynku.

9. Obsługa osób z niepełnosprawnościami

Aby skutecznie komunikować się z naszymi pracownikami osoby niesłyszące lub słabo słyszące mogą:

  • skorzystać z usługi tłumacza języka migowego. Osoby niesłyszące i mające trudności w komunikowaniu się, chcąc załatwić sprawę w naszej jednostce z pomocą tłumacza języka migowego, zobowiązane są do zgłoszenia takiego faktu ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się z minimum trzydniowym wyprzedzeniem oraz dokonania rezerwacji wizyty.
  • napisać pismo/złożyć wniosek na adres: Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Chełm, 22-100  Pokrówka, ul. Gminna 18.
  • wysłać e-mail na adres: opschelm@data.pl
  • skontaktować się telefonicznie przy pomocy osoby trzeciej na numer telefonu:

82/563-70-84,  698 158 929,

82-575-02-51 – referat pomocy społecznej

82-575-02-55, 82-575-02-59 – referat świadczeń dla rodziny

82-575-02-56 – referat księgowości

  • skontaktować się osobiście, zgłaszając się w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Chełm  w godzinach urzędowania :

- poniedziałek-piątek – 7.30-15.30;

 

Załączniki:

Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego

Utworzono dnia 24.03.2021, 11:04
Raport o stanie zapewniania dostępności podmiotu publicznego

Zgłoszenie chęci skorzystania z usług tłumacza migowego

Utworzono dnia 02.03.2021, 14:31

Informacje

Liczba wyświetleń: 229
Utworzono dnia: 01.03.2021

Historia publikacji

  • 27.03.2024 09:00, Administrator
    Edycja strony: Deklaracja dostępności
  • 15.01.2024 09:49, Administrator
    Edycja strony: Deklaracja dostępności
  • 11.01.2024 08:52, Administrator
    Edycja strony: Deklaracja dostępności